Kinderen met autisme en adhd zijn mijn specialisatie. Door mijn jarenlange werk in de open, gesloten en besloten jeugdzorg heb ik voldoende handvatten ontwikkeld om bijkomend gedrag te begrijpen en om te buigen.

Zo benader ik ADHD als een symptoom van gestolde stress uit het verleden. Het gebrek aan focus en aandacht heeft een oorzaak….en dat is niet biologisch…..

Ik spreek vanuit brede ervaring van mezelf maar ook binnen mijn werk in de ggz en jeugdzorg. Ook wordt mijn visie hierin ondersteund door meerdere ervaren professionals in mijn vakgebied.

 

Autistisch gedrag benader ik met dezelfde visie en ook daarmee heb ik dezelfde ervaringen.

Ik ervaar dat er bij autistische stoornissen, ADHD en ADD… ect vaak veel speelt binnen het familiesysteem. Opa in een Jappenkamp bijvoorbeeld is dan wel lang geleden….maar zijn ervaringen op met name emotioneel gebied hebben eigenlijk altijd een onmiskenbare negatieve invloed op de emotionele ontwikkeling van kinderen en kleinkinderen. Het herkennen en erkennen van gevoelens is altijd mijn doel in het proces. Ik werk daarin samen met een aantal specialistische collega’s waarbij we door gesprekken, activiteiten en Interventies proberen om beweging en verandering te krijgen binnen het systeem en dan gericht op de intrinsieke motivatie van de client.

Als voorbeeld hebben adhd’ers vaak niet door wat hun drukte triggert. Als je mensen kan leren om dit mechanisme te herkennen kun je verder met cognitieve therapie heel ver komen. Zo heb ik nu een jongen van 15 met autisme en adhd van zijn medicatie af. Vader heeft emdr gevolgd en moeder is bijna zover om naar haar aandeel te kijken en eraan te werken. Terwijl deze jongen vanaf zijn vierde medicatie kreeg en “uitbehandeld was” bij het Leo Kannethuis. De autisme specialisten.

 

Aanverwante autistische stoornissen zijn een benaming voor gedragskenmerken. Nadat er een aantal kenmerken van je gedrag overeenkomen met wat wijze mannen hebben afgesproken het je een diagnose. Denk hierbij aan asperger, pdd-nos….ect. Vervolgens wordt gesteld…..let wel…..niet bewezen of wetenschappelijk onderbouwd….maar gesteld……dat dit een gegeven is en dat je hiermee moet leren leven. Ouders krijgen opdrachten over structuur en duidelijkheid. Ik erken autisme niet als een stoornis…….maar wel het gedrag en de diepere motivaties daarachter. Materiaal om over te praten, mee te werken en dus te veranderen. En juist die verandering is een antwoord op jouw vraag. Als je hard werkt kun je veranderen ja. De jongen waar ik het nu over heb is in mijn ogen geen autist. Het is een gekwetst kind met een hele dikke muur van onverschilligheid om zich heen met boosheid en agressie. Nu de laatste tijd meer tranen komen, verdwijnt de “autist” steeds verder naar de achtergond.